UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

PODSTAWOWE PRAWA PACJENTA

Każdy ma prawo do ochrony zdrowia i do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na warunkach i w zakresie określonych w ustawie zdrowotnej.

Pacjent zgłaszający się do zakładu opieki zdrowotnej ma prawo do natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, niezależnie od okoliczności.

ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ

W zakładzie opieki zdrowotnej pacjent ma prawo do:

  • świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń – do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń
  • udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez osoby uprawnione do ich udzielania,
    w pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym
  • informacji o swoim stanie zdrowia
  • wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu odpowiedniej informacji
  • intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych
  • udostępniania mu dokumentacji medycznej lub wskazania innej osoby, której dokumentacja ta może być udostępniana
  • zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby
  • dostępu do informacji o prawach pacjenta

ZAKŁADY OPIEKI ZDROWOTNEJ UDZIELAJĄCE ŚWIADCZEŃ PRZEZ CAŁĄ DOBĘ

W zakładzie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych np. w szpitalu, sanatorium, zakładzie leczniczo-opiekuńczym, pacjent przyjęty do tego zakładu ma prawo do:

  • zapewnienia mu środków farmaceutycznych i materiałów medycznych oraz pomieszczenia
    i wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia,
  • opieki duszpasterskiej oraz dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez siebie, kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z zewnątrz,
  • wypisania z zakładu opieki zdrowotnej na własne żądanie i uzyskania od lekarza informacji o możliwych następstwach zaprzestania leczenia w tym zakładzie

POGOTOWIE RATUNKOWE

Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych pogotowia ratunkowego w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia.

OPIEKA LEKARSKA

Pacjent ma prawo do:

  • udzielania mu świadczeń zdrowotnych przez lekarza, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi lekarzowi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania leczenia chorób, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością,
  • uzyskania od lekarza pomocy lekarskiej w sytuacji zagrożenia utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia, oraz w innych przypadkach nie cierpiących zwłoki
  • uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
  • decydowania o osobach, którym lekarz może udzielać informacji o stanie zdrowia pacjenta
  • wyrażenia zgody lub odmowy na przeprowadzenie badania lub zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko
  • poszanowania przez lekarza intymności i godności osobistej pacjenta
  • decydowania o uczestniczeniu przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osób innych niż niezbędny personel medyczny
  • wnioskowania do lekarza o zasięgnięcie przez niego opinii właściwego lekarza specjalisty lub zorganizowania konsylium lekarskiego
  • wiedzy o zamiarze lekarza o odstąpieniu od leczenia pacjenta i wskazania mu realnych możliwości leczenia się u innego lekarza
  • decydowania o podaniu przez lekarza do publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta

EKSPERYMENT MEDYCZNY

Pacjent, który ma być poddany eksperymentowi medycznemu ma prawo do:

  • decydowania o udziale w eksperymencie medycznym
  • wiedzy o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku oraz o możliwościach cofnięcia zgody i odstąpienia od udziału w eksperymencie w każdym jego stadium

POBIERANIE I PRZESZCZEPIANIE KOMÓREK, TKANEK I NARZĄDÓW

Pacjent ma prawo do:

  • wyrażenia i cofnięcia w każdym czasie sprzeciwu na pobranie po jego śmierci komórek, tkanek i narządów
  • dobrowolnego wyrażenia przed lekarzem zgody na pobranie od niego za życia komórek, tkanek lub narządów w celu ich przeszczepienia określonemu biorcy, jeżeli ma pełną zdolność do czynności prawnych
  • ochrony danych osobowych dotyczących dawcy/biorcy przeszczepu i objęcia ich tajemnicą
  • pacjent mający być biorcą ma prawo do umieszczenia go na liście osób oczekujących na przeszczepienie komórek, tkanek i narządów i być wybrany jako biorca w oparciu o kryteria medyczne.

RZECZNIK PRAW PACJENTA

Telefoniczna Informacja Pacjenta:

800 – 190 – 590
(połączenie bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych)
czynna pn. – pt. w godz. 8.00 – 18.00

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:

ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl
https://www.gov.pl/

tel: (22) 532 – 82 – 50
fax: (22) 506 – 50 – 64

Przyjęcia interesantów w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta odbywają się w:

poniedziałek – w godzinach od 9.00 do 18.00
wtorek – w godzinach od 9.00 do 15.00
środa – w godzinach od 9.00 do 15.00
czwartek – w godzinach od 9.00 do 15.00
piątek – w godzinach od 9.00 do 15.00

Świętokrzyski Oddział Wojewódzki NFZ

Jana Pawła II 9, 25-025 Kielce
http://www.nfz-kielce.pl/

Oddział jest czynny:

poniedziałek – piątek w godz. 8.00-16.00

TELEFONICZNA INFORMACJA PACJENTA (czynna całą dobę, 7 dni w tygodniu)

800 190 590

Sekcja Skarg i Wniosków

41 36 46 288